Hellre sekelskifte än 60-tal?

Vad skall styra vilken tidsepok man väljer till sitt hus? Är vissa stilar och decennier mer värda än andra? Arkitekt Kerstin Eriksson svarar på en läsarfråga som väcker debatt. Tyck till du med, lämna din kommentar nedan.

Hur dekorera fönstren?

Är mycket inredningsintresserad och det sista projektet är nu fönstrens dekor. Vi bor i en tegelvilla som jag tycker blir vacker med vita detaljer till. En snickare har tillverkat fönsterdekor. Vi saknar dock något över fönstren. Snickaren har lovat tillverka, men då måste vi veta hur det skall se ut.

Kan jag få ett råd kring hur vi skall konstruera dekorationerna på ovansidan av fönstren, ovanför markisen? Har funderat på två alternativ: En gammaldags fönsterdekor i trä som man ofta ser upptill på fönstren, där det går ut lite och är vinklat på sidan. Eller en överdel som liknar karmen av varje fönster med utfrästa spår? Skulle vara mycket tacksam för råd kring hur det blir bäst - vill gärna följa gamla traditioner.

Vi har tidigare byggt en carport som är ivrigt beundrad av förbipasserande. På carporten har vi samma idé med pelare som vid fönstren - den har frästs ur med spår.

Vad tycker ni det ska vara för dekor upptill? Kan jag själv kolla på fönsterdekorsidéer på någon länk?

/Prenumerant

Så här vill vi att fönstren skall se ut!






















Svar
Jag utgår från att ni gör det här framför allt för att försköna huset. Ert originalhus kanske inte är så spännande utan ganska slätstruket och nu gör ni något som upplevs vackert av förbipasserande. Som jag ser det är det konsekvent, välgjort och genomtänkt på hela huset. Jag vet inte varifrån ni hämtar inspiration. Kanske är det en alldeles egen och unik design. Ni har nu fastnat på en detalj och det är hur överstycket på fönstren skall utformas. Ni vill gärna följa gammal tradition, skriver ni.

Jag kan tyvärr inte tala om hur fönsterdekoren skall se ut upptill därför att det inte finns någon som helst tradition av detta. Det handlar alltså om en helt ny och unik dekoration som aldrig har funnits på tegelvillor från 60-talet eller på äldre tegelhus eller putsade hus. Därför är mitt råd att du skall avstå helt från träomfattning runt fönstren. De vita markiserna är tillräckliga och förstärker den kontinentala stilen med de övriga vita detaljerna.
Fönsterfoder i trä används på träfasader. Där är fönsterfodren inte endast en dekoration utan har också en funktion som hör samman med träbyggnadsteknik. Min åsikt är att de inte passar att kopiera till din tegelvilla.

Den förvandling ni gör med er 60-talsvilla är intressant och jag skall därför resonera lite allmänt kring detta. Folk har i alla tider byggt om sina hus, många gånger i syfte att göra dem vackrare. Vad som är vackert är en upplevelse som varje individ har. Alla tycker inte lika och synen på vad som är vackert förändras över tid. Var det inte så skulle det inte finnas några svängningar i modet vilket skulle bli ganska tråkigt. Det finns en ganska ny bok som heter ”Så byggdes villan – svensk villaarkitektur från 1890-2010. ” där man kan studera modets svängningar. Detaljernas utformning som fönster, dörrar, räcken, trycken med mera är också utförligt redovisade. Att läsa boken är en bra hjälp för att förstå arkitektur och göra bra val vid renoveringar.

Renoveringar görs ofta genom att man applicerar det aktuella arkitekturmodet på äldre hus. På 60-talet förvandlades många sekelskiftesvillor med utsmyckad träarkitektur till moderna 60-talsvillor. De kunde förses med tegelfasader och de tidigare smala och höga fönstren byttes till kvadratiska fönster enligt 60-talsmodet. Vad tycker vi om det i dag? Jag tror att de flesta nu högre värderar de hus som har sitt originalutseende oförvanskat. Och funkishusen från 1930-talet som har varit ratade under ganska lång tid uppskattas nu och man bygger nytt i funkisstil.

Det här är exempel på att vår syn på vad som är fult och vackert förändras över tid. Jag vill påstå att det aldrig är hållbart på sikt att applicera dagens mode på äldre hus. Framför allt blir det väldigt konstiga resultat när man plockar en detalj från ett hus som man tycker är vackert och applicerar det på sitt eget som i grunden är ett helt annat hus. Ett exempel är att bygga en vitmålad förstukvist med snickarglädje till sin röda tegelvilla från 60-talet. Det kan jämföras med att sätta fasadtegel på trävillan från sekelskiftet. Stilblandningar blir aldrig bra. Det mest hållbara är att acceptera den stil ett hus har från början, underhålla den och göra tillägg i samma stil.
Vissa förändringar är svåra att återställa medan andra är lätta. I ert fall med de vita fönsterfodren är de lätta att ta bort den dag då man inte tycker om dem längre. Värre var det med de gamla trähusen som utplånades på alla utsirade trädetaljer, spröjsade fönster och glasverandor och försågs med tegelfasader och perspektivfönster. Här blir det mycket svårt att återställa originalet.

Just nu förändras i stor utsträckning 60- och 70-talsbebyggelsen. Det finns massor av gruppbyggda småhusområden från denna tid och där är det särskilt märkbart hur brokigt det kan bli när var och en gör som den vill. Jag får en känsla av att ditt hus ingår i en gruppbebyggelse.
Ert exempel kanske är så tilltalande att några av era grannar kommer att göra likadant med sina hus. Men är det ett hållbart renoveringsexempel? Vi får facit om 20 år.
Kerstin Eriksson

Kommentarer

Ulla, - Måndag 28 oktober 2013

Bra svar!

En svår fråga har fått ett bra och diplomatiskt svar. Jag tror att den trivsel och omsorg husägaren är ute efter här måste skapas med andra medel än påhittade fönsterfoder. Det blir lite som att köpa en svart skinnjacka, för att sen tycka att den ser för hård ut och då sy på en spetskrage. Är vitt förresten verkligen den ursprungliga färgen på trädetaljerna? Det ser ganska lysande ut mot teglet. Använd enkla spaljéer och växter ute istället, men låt fönstren vara utan extra foder./Ulla (arkitekt)
Erika, - Fredag 27 april 2012

Väl valda ord

Eloge till Kerstin för ett bra svar på en komplicerad frågeställning! Det är svårt att förklara en restaureringsideologi med få ord.
TattoGirl, - Torsdag 15 mars 2012

MER modernt!

Håller inte alls med signaturen Olga. Funkis, femtiotal, sextiotal - det finns massor av spännande tider och stilar att skriva om utöver röda hus på landet. Skriv MER om villor, radhus, lägenheter och byggnadsvården som hör till dessa epoker.
Olga M., - Torsdag 15 mars 2012

Fult hus!

Tycker inte att sextiotalet platsar i Gård&Torp. Bliv vid er läst!
Erik, - Torsdag 15 mars 2012

Du sköna 60-tal

Tell it like it is, Kerstin! Utomordentligt svar!
Marie, - Torsdag 15 mars 2012

Heja 60-talet!

Jag gillar 60-talet och vill gärna bevara och förstärka stilen från den tiden. Gillar även dekor, om det passar huset... Vilket jag nog håller med om att det är tveksamt i det här fallet! Skriv mer om sådant här! Intressant!
Elisabeth, - Torsdag 15 mars 2012

Håll stilen!

Hej John Läs Kerstins svar en gång till så kanske Du förstår lite bättre. Jag håller med Kerstin, man ska vara glad och stolt över den stil man har på huset och inte försöka göra det till något annat än det är! 60-tal är snyggt och stilrent men inte med snickeridetaljer då blir det varken hackat eller malet.. EB
John, - Torsdag 15 mars 2012

Vadå?

Jag tycker det är snyggt att blanda stilar, förstår inte problemet.

Kommentera artikeln

*Namn:  *E-post (visas inte på sidan): 
 
*Rubrik:  *Vad är 4 + 2 (säkerhetsfråga)?  
*Meddelande: 

Annons Pil ner


Spara
Annons Pil upp

Hur bygger vi badrum i ett unikt hus?

Marianne har ett unikt hus där badrum skall inredas. Hur gör man för att inte förstöra kulturvärdet? Läs Kerstin Erikssons svar.
Annons Pil ner

 

Annons Pil upp
Annons Pil ner


Annons Pil upp
Annons Pil ner

 

Annons Pil upp
Annons Pil ner


Annons Pil upp


Just nu 23 objekt